Anna Miotk

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Start
  • /
  • Po polsku
  • /
  • Recenzja: Czątki przyciągania – Natalia Hatalska

Recenzja: Czątki przyciągania – Natalia Hatalska

27/04/2014
Napisz komentarz

Niestandardowe działania reklamowe to coś dla odważnych marketerów: nie wiesz, jaki zasięg zbudujesz i jaki oddźwięk wywołasz, nie możesz policzyć zwrotu z inwestycji. Za to masz szansę zbudować zaangażowanie, wyróżnić się i przypomnieć o sobie. Takie przesłanie płynie z pierwszej książki Natalii Hatalskiej „Cząstki przyciągania”.

Natalii Hatalskiej pewnie przedstawiać Wam nie trzeba – jest jedną z najbardziej znanych polskich blogerek specjalizujących się w tematyce marketingowej. Obserwuję jej bloga hatalska.com i działalność z ogromnym uznaniem – Natalia pisze na temat popularny i robi to merytorycznie, wspierając się teorią naukową i dostępnymi źródłami, do tego przygotowuje ciekawe prezentacje konferencyjne i opracowania eksperckie. Dlatego z jednej strony trudno było mi recenzować jej książkę – wypadałoby się do czegoś przyczepić, coś skrytykować, wejść w polemikę – ale jak kogoś darzysz uznaniem, a nie ma się do czego przyczepić…

Bo nie ma. Album „Cząstki przyciągania” to starannie przemyślana i przygotowana pozycja. Najpierw otrzymujemy dawkę teorii – autorka zaczyna od omówienia zjawiska wirusowości, odpowiadającego za to, że daną informacją chętniej dzielimy się z innymi. Autorka stwierdza, że skuteczne kampanie reklamowe spełniają trzy warunki:

  • reklama zawiera taki element, który sprawia, że konsument zwraca na nią uwagę, wśród setek komunikatów reklamowych docierających do niego każdego dnia
  • reklama zawiera w sobie taki element, że konsument zapamiętuję tę konkretną reklamę
  • reklama zawiera w sobie taki element, który sprawia, że w konsumencie pojawia się napięcie psychologiczne powodujące, że musi on podzielić się informacją na temat tej reklamy z innymi.

Następnie skupia się na niestandardowych kampaniach reklamowych, których – jak pisze – jest sama wielką fanką od ponad 10 lat. „Niestandardy” to według jej definicji te działania reklamowe, które marketerzy podejmują poza tradycyjnymi mediami (w przestrzeni miejskiej, ale nie na standardowych nośnikach) lub w tradycyjnych mediach, ale w inny, niż powszechnie przyjęty sposób.

nhatalska_czastki

Dalej, Hatalska wyróżnia siedem głównym schematów – marketingowych memów, które mogą zapewnić reklamie niestandardowej sukces. Są to:

  • Zaangażowanie – czyli akcja reklamowa wymaga od odbiorcy konkretnej aktywności, wymusza lub umożliwia bezpośrednie doświadczenie z produktem;
  • Bliskość – reklama umieszczona jest w najbliższym otoczeniu konsumenta;
  • Użyteczność – marki dostrzegają istotne dla konsumentów problemy i pomagają im je rozwiązywać (czyli, innymi słowy, kampania zawiera elementy społecznej odpowiedzialności biznesu);
  • Emocje – reklama wywołuje bardzo silne emocje, pozytywne lub negatywne;
  • Kontekst – reklama nawiązuje do kontekstu, w którym się pojawiła;
  • Czas – reklama dociera do odbiorcy we właściwym czasie, gdy nie robi on nic innego szczególnie angażującego (np. czeka na przystanku, czeka na lotnisku na bagaż);
  • Zaskoczenie – reklama zawiera element zaskoczenia, zmienia nasze codzienne otoczenie.

Schematy te posłużyły do pogrupowania opisanych w książce 158 polskich niestandardowych kampanii reklamowych. Opisy kampanii są krótkie, zawierają informacje o idei kampanii, osobach lub firmach realizujących daną kampanię, informacje o zasięgu oraz budżecie – na stronie książki możecie pobrać przykładowy fragment. Towarzyszą im materiały graficzne – jak pisze sama autorka, zebranie materiałów zdjęciowych i uzyskanie pozwoleń na ich publikację była to chyba największa część pracy nad książką.  Z ciekawostek: kampania promocyjna polegała na zaangażowaniu najbardziej rozpoznawalnych postaci branży marketingowo-internetowej (np. Paweł Tkaczyk, Michał Górecki), które wypowiadały się o książce w mediach społecznościowych.

To, co jest jeszcze ciekawe, i o czym wspomina autorka, to ograniczenia związane z „niestandardami”. Przykłady kampanii nie są gotowymi schematami do naśladowania – mogą być one wykorzystane tylko raz; dlatego zresztą nie ma możliwości prowadzenia tutaj badań pilotażowych.  Trudno je budżetować, bo wiele kosztów jest niełatwych do oszacowania. Trudno mierzyć ich efekty. Dodam, że jak do tej pory nie ma narzędzia, które umożliwiłoby łatwy pomiar wirusowości w mediach.  Dla marketera (a zwłaszcza dla jego prezesa) trudne może być też to, że nie będzie on miał pełnej kontroli nad prowadzonymi działaniami ani też gwarancji, że działania reklamowe zakończą się sukcesem, często wobec niestandardów oczekuje się też zbudowania dużego zasięgu. „To możliwe, ale cel tego typu działań powinien być inny – budowanie zaangażowania, zwracanie uwagi i przypominanie marki o sobie”, pisze autorka.

Miałam tylko dwa maleńkie „ale”. Jedno dotyczyło tego, że bodajże dwa opisy kampanii były za bardzo skrótowe. Nie pamiętając samych kampanii, nie do końca wiedziałam, o co chodzi. Drugie dotyczyło formatu książki, który jest dość nieporęczny, co utrudniało lekturę w łóżku (a przez ostatnie dni chorowałam i nadrabiałam czytelnicze zaległości).

Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Onepress.

  • Tweet
  • Share 0
  • LinkedIn 0

Powiązane artykuły:

Wyniki konkursu z książką „Zarządzanie kryzysem w social media” Skuteczne social mediaSkuteczne social media – wyniki głosowania Recenzja: E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy Recenzja i konkurs: Zarządzanie kryzysem w social media – Monika Czaplicka
Tagi: efektywność social media kampania social media książki marketingowe książki o reklamie

Polecam przeczytać

Skuteczne Social Media
Badania w PR

Polub bloga na Facebooku

Blog Anny Miotk

Najpopularniejsze artykuły

  • Kilka najnowszych raportów z badań w social media

    01/06/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Odzież

    12/11/2014
  • Podsumowanie Euro 2012

    04/07/2012
  • Social Media Manual – raport

    09/03/2011
  • Raport: Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

    07/02/2014
  • Rośnie liczba internautów robiących zakupy spożywcze w sieci – badanie Gemius dla e-Commerce Polska

    22/04/2014
  • Jak korzystamy z Facebooka – badanie K2 Internet

    15/03/2011
  • Zaproszenie: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

    05/12/2013
  • Mobile Institute: Social Hearts – raport social media

    22/08/2014
  • Kłopot z blogerami

    11/07/2013

analityka social media analiza treści analiza wydźwięku autolans Anny Miotk badania e-commerce badania e-marketingowe badania Facebook badania internetu badania marketingowe badania public relations badania rynkowe badania social media badania sondażowe blog efektywność pr efektywność social media ekwiwalent reklamowy fake news featured kampania public relations kampania social media konferencje marketing konferencje social media książki marketingowe lifestyle marketing mix metody i techniki pr mierzenie efektów pr mierzenie skuteczności pr modele pomiaru efektów działań PR monitoring marki personal branding polska blogosfera pomiar efektów działań PR raport raport social media rozwój osobisty social media social media monitoring strategia public relations strategia social media sytuacja kryzysowa szkolenie marketing szkolenie public relations szkolenie social media

Najnowsze komentarze

Jeśli chcesz mnie spotkać na żywo

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Konferencje
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
© 2014 Anna Miotk. Wszystkie prawa zastrzeżone
Design sixbox.es
Wdrożenie Michał Osiński
Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?Tak, zgadzam się