Anna Miotk

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Start
  • /
  • Po polsku
  • /
  • Raport z badań: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

Raport z badań: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

13/12/2013
Napisz komentarz

Czas ficzerków bajerków dobiegł końca. Zaczęły się merytoryczne wymagania ze strony klientów – tak można by podsumować spotkanie poświęcone premierze raportu „Rynek monitoringu i social media 2013” przygotowanego przez IRCenter i Sentione pod patronatem Briefu. I ja tam byłam.

Wydarzenie składało się z trzech części: omówienia wyników raportu obu firm, prezentacji oczekiwań klientów firm analitycznych, którą wygłosił Sebastian Umiński, Innovation Development Director w Interactive Solutions i Saatch&Saatchi Digital oraz panelu, w którym wzięli udział reprezentanci firm obecnych na spotkaniu: CheeseCat Napoleon, Sotrender, Sentione, IRCenter oraz Radian6. Nie mogło rzecz jasna zabraknąć Newspointa, który reprezentował nasz szef, Robert Stalmach.

panelisci

Kilka słów o samym raporcie. Badanie „Rynek monitoringu i analiz social media 2013” zostało przeprowadzone w październiku 2013 r. wśród 241 osób zawodowo zajmujących się mediami społecznościowymi – przedstawicieli agencji interaktywnych, marketingowych, social media i PR, agencji badawczych, domów mediowych i klientów końcowych. Użytkownicy badania zostali do niego zaproszeni za pomocą mailingu wysyłanego przez Brief, jak również za pośrednictwem profili społecznościowych IRCenter. Raport dotyczy narzędzi social media monitoringu i social media analytics dostępnych na polskim rynku, ich funkcjonalności, a także tego, czego od tych narzędzi oczekują ich użytkownicy. 

Ponieważ pojawił się zarzut o brak reprezentatywności próby w tym badaniu, zaznaczam, że próba reprezentatywna jest możliwa tylko wtedy, gdy mamy dobrze opisaną populację, z której możemy losować próbę. W przypadku jakikolwiek badań branżowych samo zgromadzenie danych o populacji (a co dopiero losowanie próby) byłoby trudne, jeśli nie niemożliwe – rotacja w tzw. branżuni jest duża, barier wejścia do zawodu nie ma, wystarczy wyższe wykształcenie i „chęć szczera”. Jedynym wyjściem w takich sytuacjach jest zaproszenie do sondażu subskrybentów newsletterów  dużego serwisu branżowego i ograniczenie interpretacji wyników do osób, które się zgłosiły.

Należy też pamiętać, że reprezentatywność jest często mylona z trafnością. Pierwsze pojęcie odnosi się tylko i wyłącznie do losowania próby (dzięki temu możemy wnioskować o całej populacji, z której wylosowana została próbka), drugie pojęcie oznacza, że wyniki badania faktycznie odzwierciedlają rzeczywistość. A to sprawdza się, porównując wyniki danego badania z innymi badaniami. Tyle wykładu metodologicznego.

Raport z badania możecie obejrzeć na dole wpisu, natomiast chciałabym zwrócić uwagę na jego wybrane wyniki. Ja wynotowałam sobie kilka:

  • Google Trends pokazuje, że faza największego szumu wokół social media monitoringu jest już za nami. Teraz więcej się mówi o social media analytics. 
  • Zarządzanie kryzysowe jest ważne dla 45% użytkowników narzędzi, a pomiar ROI tylko dla 6%. Czy pojęcie ROI jest jeszcze zbyt trudne, czy liczenie zbyt skomplikowane, czy też w przypadku użytkowników agencyjnych nie ma takiej potrzeby (bo ROI może policzyć dopiero klient)?
  • Na wybór narzędzia mają wpływ przede wszystkim dwie rzeczy: jakość i zakres sprawdzanych źródeł (twierdzi tak 80% badanych). Ważna też jest prostota obsługi danego narzędzia. Z drugiej strony, użytkownicy oczekują rozwoju funkcjonalności analitycznych, dodania wskaźników prezentujących zasięg kampanii oraz rekomendacji strategicznych. Dalsza potrzeba, to łączenie danych o zasięgu z mediów internetowych i mediów tradycyjnych.
  • Trzy najważniejsze powody, dla których użytkownicy potrzebują narzędzi analitycznych, to: identyfikowanie kryzysów (25%), ocena efektywności komunikacji (18%) oraz planowanie strategiczne (17%).
  • I jako ciekawostka, zdanie, które mnie najbardziej rozbawiło: „Być może pojawia się furtka na pomiar trafficu w contencie publikowanym w social media”. Poza tym, że uczestnicy używali słowa sentyment niezgodnie z jego znaczeniem w języku polskim. To powoduje, że włącza się we mnie istny grammar nazi, pardon, nazista językowy 😉

Wątki, które jeszcze pojawiły się w trakcie spotkania:

  • Wizja przyszłości – zintegrowane narzędzia do pomiaru całości mixu marketingowego.
  • Świadomi klienci już nie chcą automatycznego wydźwięku i są nieufnie nastawieni do raportów, które go zawierają. Wygląda na to, że po początkowym zachwycie włączyło się realistyczne myślenie.
  • Warto, aby raporty tworzone przez firmy analityczne były też dobrze opisane pod kątem metodologicznym i zrealizowane zgodnie z regułami sztuki – często zamawiają je badacze z działów badawczych agencji, którzy zwracają na to uwagę.
  • Potrzebą jest rozpoznawanie w sieci osób, które mają większy potencjał do wywierania wpływu. Klientom myli się to często z faktycznym wpływem, który przecież nie zawsze jest mierzalny online (co z efektem ROPO – klient szuka informacji, ale kupuje produkt w sklepie offline).
  • Social CRM – zaczyna pojawiać się już jako wyraźna potrzeba polskich klientów.
  • Rozszerzanie kompetencji badawczych jednej firmy, czyli raporty łączące kilka metod. Agencje zamawiają teraz różne badania u różnych dostawców i mozolnie klecą z tego jeden raport. Idealnie, gdyby do tego wszystkiego miały jednego dostawcę.
  • Monitoring w wielu językach – od dostawców analityki i monitoringu social media firmy działające na kilku rynkach oczekują już monitoringu social media na wszystkich tych rynkach, a nie tylko w Polsce.
  • Brak standardów analizy social media – a raczej nieświadomość tego, że za wielką wodą takie standardy już powstały, m.in za sprawą AMEC.

Po zachłystywaniu się Kloutem i automatycznym wydźwiękiem przyszedł czas na bardziej realistyczne oceny ficzerków bajerków i stawiania merytorycznych wymagań. Coś czuję, że czeka nas teraz w branży ciekawy czas 🙂

Rynek monitoringu i analizy social media 2013 from Sentione
  • Tweet
  • Share 0
  • LinkedIn 0

Powiązane artykuły:

Zaproszenie: Rynek monitoringu i analizy social media 2013 Default ThumbnailRynek e-commerce w Polsce 2013 Default ThumbnailPrzegląd raportów z badań – III kwartał 2013 Zanim wybierzesz dostawcę monitoringu social media…
Tagi: analityka social media analityka webowa efektywność social media raport social media social media monitoring

Polecam przeczytać

Skuteczne Social Media
Badania w PR

Polub bloga na Facebooku

Blog Anny Miotk

Najpopularniejsze artykuły

  • Kilka najnowszych raportów z badań w social media

    01/06/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Odzież

    12/11/2014
  • Podsumowanie Euro 2012

    04/07/2012
  • Social Media Manual – raport

    09/03/2011
  • Jak korzystamy z Facebooka – badanie K2 Internet

    15/03/2011
  • Zaproszenie: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

    05/12/2013
  • Mobile Institute: Social Hearts – raport social media

    22/08/2014
  • Raport: Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

    07/02/2014
  • Rośnie liczba internautów robiących zakupy spożywcze w sieci – badanie Gemius dla e-Commerce Polska

    22/04/2014
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Finanse

    24/04/2015

analityka social media analiza treści analiza wydźwięku autolans Anny Miotk badania e-commerce badania e-marketingowe badania Facebook badania internetu badania marketingowe badania public relations badania rynkowe badania social media badania sondażowe blog efektywność pr efektywność social media ekwiwalent reklamowy fake news featured kampania public relations kampania social media konferencje marketing konferencje social media książki marketingowe lifestyle marketing mix metody i techniki pr mierzenie efektów pr mierzenie skuteczności pr modele pomiaru efektów działań PR monitoring marki personal branding polska blogosfera pomiar efektów działań PR raport raport social media rozwój osobisty social media social media monitoring strategia public relations strategia social media sytuacja kryzysowa szkolenie marketing szkolenie public relations szkolenie social media

Najnowsze komentarze

Jeśli chcesz mnie spotkać na żywo

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Konferencje
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
© 2014 Anna Miotk. Wszystkie prawa zastrzeżone
Design sixbox.es
Wdrożenie Michał Osiński