Media i social media – dwa ciekawe raporty badawcze

W ostatnim czasie zostały opublikowane dwa warte odnotowania raporty z badań Internetu.

Wyniki pierwszego badania miałam okazję oglądać na prezentacji Krzyśka Sobieszka i Konrada Magdziarza (NK Connect) podczas październik. Obecnie w sieci jest już dostępny pełny raport Social Enterprise 2012.  Badanie dotyczy wykorzystania mediów społecznościowych przez polskie firmy. Garść najciekawszych wniosków:

  • Łącznie 36% badanych przedsiębiorstw promuje się przez profile w mediach społecznościowych, przy czym nie ma tutaj dużej różnicy między dużymi i średnimi firmami. Najczęściej wykorzystywane serwisy to Facebook (35%), YouTube (15%), Twitter (7%) i Google Plus (6%). Prawie wszystkie firmy mają swoją stronę www (99.5%).
  • Firmy wykorzystują social media głównie do celów marketingowych (75%) i PR (64%), w dalszej kolejności – do celów sprzedażowych (34%).
  • Największe obawy wśród przedstawicieli firm budzą anonimowość użytkowników social media (17%), wykluczenie niektórych grup z Internetu – np. osób starszych (15%) oraz braku kontroli nad publikowanymi treściami (11%).
  • 42% firm w przyszłym roku planuje wykorzystać social media w szerszym zakresie.
  • Badani, poproszeni o spontaniczne wymienienie mediów społecznościowych, wskazywali takie serwisy, jak Facebook (75%), NK (46%) i Twitter (43%). Badacze stwierdzili, że badani utożsamiają „media społecznościowe” z „portalami społecznościowymi”.  Z kolei 7% wskazań na Google Plus autorom badania wydaje się bardzo dobrym wynikiem, jak na początek kariery tego serwisu w Polsce.
  • Przy badaniu wspomaganej znajomości po Facebooku ze 100% wskazań, na drugie miejsce, wysuwają się YouTube i GaduGadu – oba po 97% wskazań.

Czyli – firmy zauważają potencjał social media, przede wszystkim w zakresie marketingu i PR, w pozostałych obszarach ich działalności wykorzystywanie social media jeszcze nie jest specjalnie popularne. Może to być też powód obaw przed krytyką – marketing i PR to w końcu obszary, w których komunikujemy zalety, nie zaś wady.

© demonique – Fotolia.com

Drugi raport otrzymałam od Ryszarda Kamińskiego z Orange. To trzecia edycja badania World Internet Project Poland, zrealizowanego przez Agorę, Gazeta.pl i Orange. Mówi ono o tym, jak Polacy korzystają z internetu. Jego wyniki są zbieżne z tym, co miałam już okazję obserwować w innych badaniach dotyczących internetu, z którymi stykałam się na przestrzeni ostatnich miesięcy. Oto kilka wartych uwagi spostrzeżeń:

  • Ponad 2/3 Polaków ma dostęp do internetu, a prawie wszyscy użytkownicy Internetu posiadają komputer. Nie ma tutaj różnic pomiędzy płciami, za to daje się zauważyć, że im ktoś starszy lub słabiej wykształcony, tym większa szansa, że nie jest użytkownikiem sieci.
  • Upowszechnia się dostęp do sieci przez urządzenia mobilne – używa go 16% osób z dostępem do Internetu, dwa razy więcej niż dwa lata temu.
  • Średni okres korzystania z Internetu to 6 lat, okres korzystania z Internetu jest związany z poziomem wykształcenia – im bardziej wykształceni respondenci, tym dłużej korzystają z sieci.
  • 1/3 Polaków w wieku 15+ nie korzysta z Internetu, głównie ze względu na brak zainteresowania.
  • Polacy są bardzo zorientowani na telewizję, także w zakresie rozrywki. Drugim najważniejszym medium jest telefonia komórkowa, a następnie Internet i radio. Telefonia stacjonarna plasuje się na ostatniej pozycji. W poprzednich dwóch falach badania radio było wskazywane jako medium ważniejsze od Internetu.
  • Im ktoś młodszy tym więcej czasu spędza w sieci kosztem telewizji. Im starszy – tym więcej czasu spędza przed telewizorem kosztem Internetu. Radio i prasa mają większe znaczenie dla starszych respondentów, niż dla młodszych.
  • Popularność portali społecznościowych zaczyna powoli maleć. Dwa lata temu odwiedzało je przynajmniej okazjonalnie 79% użytkowników Internetu, teraz jest to 68%.
  • Polscy użytkownicy Internetu są bardziej przekonani do zakupów on-line niż usług bankowych on-line. W porównaniu z poprzednią edycją badania, w sieci kupuje więcej osób. Użytkownicy usług bankowych to wciąz 10% internautów.
  • Rośnie ostrożność Polaków w stosunku do Internetu. Polacy uznają informacje płynące z Internetu za nieco mniej wiarygodne, niż w roku ubiegłym – dotyczy to zwłaszcza użytkowników Internetu.

Najbardziej fascynuje mnie ta duża rola telewizji, nawet wśród młodszych ludzi, dla których internet i komórki istniały zawsze. Sama korzystam z internetu i radia, natomiast z telewizją mam sporadyczny kontakt w domu mojej mamy (i za każdym razem utwierdzam się w przekonaniu, że nie chcę tego mieć i za to płacić). Z kolei, jeśli chodzi o prasę, jestem już prawie całkowicie przestawiona na wydania elektroniczne pism.

A jak Wy wykorzystujecie media?

 


Partnerzy