Anna Miotk

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Konferencje
    • W mediach
  • Baza wiedzy
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Polecam przeczytać
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Start
  • /
  • Po polsku
  • /
  • Co robić, fejsbuku, jak żyć?

Co robić, fejsbuku, jak żyć?

11/12/2013
komentarzy 30

W zeszłym tygodniu zaobserwowałam dramatyczny spadek zasięgu postów na fanpejdżu bloga.

Gdy się przyjrzałam bliżej, ostatnie posty – głównie z aplikacji Networked Blogs -uzyskały zasięg 6%, post zawierający link do artykułu, uzyskał zaledwie 12% – podczas, gdy wcześniej zasięgi potrafiły sięgać nawet 50% (nie wspominając zamierzchłych czasów, kiedy większość ludzi widziała moje posty).

fesjbuk

Mniej więcej w tym czasie ogłoszono też zmianę Edgeranku (algorytmu Facebooka, który wpływa na zasięg treści w tym serwisie). Miało być więcej premiowania wartościowych treści, czyli linków do artykułów, mniej graficznych w rodzaju kotecków i piesełów. Jednak wspomniany post z linkiem do artykułu, który jakby się w tę wartościową treść wpisywał, uzyskał zaledwie 12% czyli tyle, ile wcześniej uzyskiwały posty o najgorszym zasięgu. Nie tylko ja to zauważyłam – także inni administratorzy stron obecni na branżowych listach dyskusyjnych też zaobserwowali u siebie to zjawisko. I nie powiem, że mnie ono nie zmartwiło – Facebook to dla mnie drugie po wyszukiwarce Google źródło ruchu na stronie.

Jest to sygnał dużej zmiany dla administratorów fanpejdży i ich klientów (zewnętrznych, bądź wewnętrznych). Do tej pory dużo zależało od pomysłowości administratorów, ich umiejętności, ale też zasobów przeznaczanych na tworzenie atrakcyjnych treści. Mierzenie skuteczności działań skupiało się na liczbie fanów, ich zaangażowaniu oraz zasięgu postów, niektórzy mierzyli też skuteczność w kierowaniu ruchu do ich oryginalnego serwisu.

Teraz dużo będzie zależeć tak naprawdę tylko od jednego – ile pieniędzy zdecydujesz się poświęcić na kupno postów  promujących Twój serwis na Facebooku. Mierzenie skuteczności działań bardziej skupi się na zasięgu i klikach oraz kierowaniu ruchu do serwisu – wydaje mi się, że tak należałoby zacząć myśleć o Facebooku. Coraz bardziej zaczyna on przypominać Adwords, coraz mniej “tradycyjne” (o ile o czymś takim można w ogóle mówić) media społecznościowe, gdzie fanów zdobywało się atrakcyjnymi treściami.

Konsekwencja może być jeszcze jedna. Wielu mniejszych organizacji czy firm taka reklama fanpejdża może się nie opłacać (no, chyba, że kieruje do oryginalnej strony). No, chyba, że ich fanpejdże mają w założeniu być dostępne tylko wąskiemu gronu wtajemniczonych, którzy pamiętają, aby w to miejsce regularnie zaglądać. Aczkolwiek niektórzy się odgrażają, że do tej pory nie zapłacili serwisowi żadnej złotówki i tylko tak zamierzają w nim przetrwać. Czy polska pomysłowość wygra z Edge Rankiem? I jak zmianę odbiorą użytkownicy Facebooka – czy faktycznie będzie ona dla nich korzystna?

  • Tweet
  • Share 0
  • LinkedIn 0

Powiązane artykuły:

Default ThumbnailJak korzystamy z Facebooka – badanie K2 Internet Wisetrends – analiza Facebooka AMEC – standardy mierzenia social media cz. 2 – impresje i zasięg
Tagi: badania Facebook efektywność social media

Polecam przeczytać

Skuteczne Social Media
Badania w PR

Polub bloga na Facebooku

Blog Anny Miotk

Najpopularniejsze artykuły

  • Kilka najnowszych raportów z badań w social media

    01/06/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Odzież

    12/11/2014
  • Podsumowanie Euro 2012

    04/07/2012
  • Social Media Manual – raport

    09/03/2011
  • Zaproszenie: Rynek monitoringu i analizy social media 2013

    05/12/2013
  • Mobile Institute: Social Hearts – raport social media

    22/08/2014
  • Raport: Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

    07/02/2014
  • Rośnie liczba internautów robiących zakupy spożywcze w sieci – badanie Gemius dla e-Commerce Polska

    22/04/2014
  • Jak korzystamy z Facebooka – badanie K2 Internet

    15/03/2011
  • Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Finanse

    24/04/2015

analityka social media analiza treści analiza wydźwięku autolans Anny Miotk badania e-commerce badania e-marketingowe badania Facebook badania internetu badania marketingowe badania public relations badania rynkowe badania social media badania sondażowe crowdsourcing efektywność pr efektywność social media ekwiwalent reklamowy fake news featured kampania public relations kampania social media konferencje marketing konferencje social media książki marketingowe lifestyle marketing mix metody i techniki pr mierzenie efektów pr mierzenie skuteczności pr modele pomiaru efektów działań PR monitoring marki personal branding polska blogosfera pomiar efektów działań PR raport raport social media rozwój osobisty social media social media monitoring strategia public relations strategia social media sytuacja kryzysowa szkolenie marketing szkolenie public relations szkolenie social media

Najnowsze komentarze

Jeśli chcesz mnie spotkać na żywo

  • Blog
    • Najnowsze
    • Archiwa
    • Tagi
    • Linki
  • O mnie
    • Bio
    • Publikacje
    • Raporty z badań
    • Konferencje
  • Współpraca
    • Współpraca blogowa
    • Badania
    • Strategia
    • Szkolenia
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
© 2014 Anna Miotk. Wszystkie prawa zastrzeżone
Design sixbox.es
Wdrożenie Michał Osiński