Adam Łaszyn – Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami [recenzja]

Adam Łaszyn to prezes agencji Alert Media Communications (AMC), jeden z wiodących ekspertów PR, kojarzony przede wszystkim z komunikacją kryzysową i relacjami medialnymi. Znany ze swoich publikacji i wystąpień, a także autorskich szkoleń. Ucieszyłam się, gdy dowiedziałam się, że pisze książkę, a tym bardziej ucieszyłam się, gdy pozycja pojawiła się już na rynku.

Wcześniejsze publikacje, które ukazały się w Polsce (zarówno rodzime, jak i zagraniczne) poruszały szeroki zakres zagadnień związanych z  prowadzeniem relacji medialnych: od pisania tekstów, tworzenia baz mediów, organizowania spotkań, po kontakty z mediami. A gdy jest tak szeroko, to siłą rzeczy jest bardzo ogólnie. Adam Łaszyn postanowił w swojej książce “Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami” skupić się na tylko jednym wątku: utrzymywaniu kontaktów z dziennikarzami. W ten sposób powstała unikalna na polskim rynku pozycja.

Adam Łaszyn

 

Po “Media i Ty” sięgnęłam z zaciekawieniem. Teksty autora z biblioteczki na stronie jego agencji znam i często z nich korzystam. Dobrze zapamiętałam też warstwę merytoryczną szkolenia na temat komunikacji kryzysowej, które Adam Łaszyn zorganizował kiedyś dla absolwentów konkursu “Grasz o Staż”. Dlatego moje oczekiwania wobec autora były wysokie. Nie zawiodłam się – książka jest dobrze i przystępnie napisana. Kiedy wracałam metrem, odebrawszy w AMC mój egzemplarz z autografem autora, trudno mi było powstrzymać się od lektury. Ale na gruntowniejsze czytanie musiał jeszcze nadejść czas. Czas długich, zimowych wieczorów i mniejszego obłożenia zajęciami w przerwie świątecznej.

Książka “Media i Ty” zaczyna się od tego, od czego zacząć się powinna – czyli charakterystyki specyfiki pracy dziennikarza i specyfiki mediów. Trudno być dobrym specjalistą PR, jeśli nie rozumie się tego, że dziennikarz pracuje przede wszystkim pod presją terminu i jest to dla niego rzecz święta. Tutaj autorowi z pewnością pomaga dziennikarskie doświadczenie i kontakty w środowisku medialnym – wie, z jakimi wyzwaniami zmaga się dziennikarz, więc jest w stanie być jego życzliwym sprzymierzeńcem. Adam Łaszyn przystępnie tłumaczy, w jaki sposób media przetwarzają złożone i wielowątkowe informacje, ograniczając je do prostych i budzących emocje historii. Radzi, jak jak specjalista PR może to wykorzystać z pożytkiem dla siebie – na przykład konstruując maksymalnie trzy kluczowe przekazy, które będzie konsekwentnie powtarzał.

Spora część książki “Media i Ty”, to także porady, jak specjalista PR może zwiększyć skuteczność własnej komunikacji, by być źródłem, które dziennikarze chętnie cytują i do którego powracają po kolejne informacje czy ciekawe wypowiedzi. Adam Łaszyn pokazuje techniki, które może stosować PR-owiec, aby to co mówi, brzmiało wiarygodnie, a równocześnie realizowało założenia dotyczące reprezentowanej organizacji. W końcu mamy też sugestie, jak reagować na podchwytliwe pytania ze strony dziennikarzy, charakterystykę zasad współpracy z dziennikarzami reprezentującymi różne typy mediów oraz garść informacji na temat prawa regulującego współpracę z mediami w Polsce. Książkę zamyka słowniczek zawierający najważniejsze pojęcia z dziedziny mediów i PR. W “Media i Ty” znajdziemy także pojedyncze informacje dotyczące zarządzania kryzysem wizerunkowym. Tutaj mocno liczę na kolejną publikację – autor jest tutaj uznanym ekspertem.

Warto, aby książkę “Media i Ty” miał w swojej biblioteczce każdy specjalista PR. Przyda się również studentom kierunków związanych z mediami, a także – marketingiem internetowym.