Rynek reklamy internetowej ciągle na plusie

IAB Polska opublikował na dniach raport z kolejnego badania AdEx. Widać lekkie ożywienie w reklamie – zwłaszcza reklamie internetowej. Podobno wróży to dobrze, o ile dynamika wzrostu gospodarczego się nie załamie (aczkolwiek GUS podał ostatnio mało optymistyczne prognozy). No, ale sprawdźcie sami.

Oto krótkie zestawienie najciekawszych liczb z badania IAB AdEX:

  • W pierwszym kwartale 2014 wartość cyfrowej reklamy w Polsce wyniosła 573,9 milionów złotych.
  • Wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 38 milionów złotych względem pierwszego kwartału roku wcześniejszego – o 7,1%.
  • Formaty:
  • Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna. Pozyskała ona 42% udziału, czyli 1,3 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
  • Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (19% wzrostu rok-do-roku).
  • Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), który ma 37% udziału w torcie reklamowym i dynamikę na poziomie 7% rok do roku.
  • Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (16% udziału) oraz E-mail (5% tortu reklamowego online).
  • Nadal dynamicznie rośnie reklama mobilna, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (118%).
  • Liderami wydatków na reklamę online są wdiąż motoryzacja, odzież i dodatki, usługi dla biznesu i alkohole. Mało na reklamę w sieci wydają branże farmaceutyczna (reklamująca się najbardziej) i FMCG, które zdaniem autorów raportu mają w sieci ogromny, acz niewykorzystany potencjał.

Zdaniem autorów raportu, dynamika wzrostu wydatków na reklamę w internecie jest podobna do zeszłorocznej, co pozwala na optymizm. Ożywienie jest widoczne nie tylko w reklamie internetowej, ale także w mediach tradycyjnych – rosną wydatki na radio i telewizję. Jeśli sytuacja gospodarcza w Polsce będzie nadal sprzyjająca, w tym roku reklama internetowa powinna zanotować kolejny dwucyfrowy wzrost wartości.

Moim zdaniem, warto zwrócić uwagę na wideo i na reklamę mobilną. Wideo robi się coraz bardziej modne, pewnie spora w tym zasługa vlogerów, ale również zmian wprowadzanych przez inne kanały społecznościowe. Bardzo prężnie rozwija się reklama mobilna, która już po raz kolejny notuje ogromne wzrosty. To powoduje, że formatami tymi może zacząć interesować się jeszcze więcej reklamodawców (zwłaszcza, że internauci uodparniają się na do tej pory „tradycyjne” formy reklamy internetowej).  Możliwe, że formaty te będą w kolejnych kwartałach rosły jeszcze bardziej dynamicznie.

IAB_PwC_AdEx_2014Q1_infografika


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy