Rynek e-commerce w Polsce 2013

Wciąż do przodu, ale trochę wolniej – jak twierdzą autorzy zestawienia.

Polski e-handel w raporcie „Rynek e-Commerce w Polsce” podsumowały eCommerce Polska (inicjatywa polskiego rynku e-commerce, która ma zamiar stać się izbą gospodarczą) oraz firma Fact-Finder, świadcząca usługi dla sklepów internetowych.  Organizacje zestawiły dane dotyczące e-commerce, do tej pory rozproszone w raportach innych organizacji, aby w ten sposób zobrazować pełną sytuację tego rynku. Myślę że taki raport-ściągawka z najważniejszymi danymi może być bardzo przydatna w codziennej pracy tych wszystkich osób, które potrzebują udowodnić, że polski e-handel ma przed sobą świetlaną przyszłość. 

Pięć najciekawszych informacji z zestawienia:

  • Według raportu strategicznego IAB Polska wartość rynku e-commerce w Polsce w 2012 r. szacuje się obecnie na 21,5 mld złotych. Nawet tyle mogła wynieść łączna sprzedaż w e-sklepach i na aukcjach. W stosunku do 2010 r. oznacza to 16% wzrost.
  • Najchętniej w online kupowane są elektronika użytkowa (telefony komórkowe, sprzęt komputerowy, sprzęt RTV i AGD), bilety lotnicze, wycieczki i hotele, muzyka w postaci mp3 oraz książki elektroniczne.
  • Ten sam raport IAB Polska pokazuje, że wydatki na zakupy online stanowią 3,1% wartości całego handlu w Polsce, a jednocześnie Polska wyróżnia się jako kraj z najwyższym wskaźnikiem wzrostu wartości rynku – w okresie 2010 – 2011 sięgnął on 33,5%.
  • Z raportu Internet Standard eC0mmerce 2012 wynika, że rynek polskich e-sklepów działających pod własną domeną to obecnie ok. 16 tys. podmiotów, ale tylko 12% z nich to sklepy, które działają wyłącznie w internecie. Większość sklepów internetowych wykorzystuje internet jako dodatkowe źródło sprzedaży.
  • Według badania Internet Retailer największe wyzwania w 2013 dla sklepów internetowych, to:
    • poprawa konwersji (zamiany użytkownika m kupującego) – 60%
    • przyciąganie większej liczby klientów na strony e-sklepu –  55%
    • ekspansja na rynki zagraniczne – 22%
    • usprawnienie logistyki – 4,2 %
Patrząc na wyniki, mam wrażenie, że jest to rynek, który w tej chwili rozwija się może nieco wolniej niż w innych krajach Europy, ale równocześnie ma przed sobą przyszłość. Dostęp do internetu mają już 2/3 gospodarstw domowych i 96% przedsiębiorstw, 70% internautów deklaruje, że kupowało już online. Potencjał jest.
 
© Maksym Yemelyanov – Fotolia.com
Barierą, poza tym, co właściciele sklepów internetowych określili jako wyzwania dla ich działalności, jest jeszcze nawyk konsumenta. Sama najszybciej przekonałam się do kupowania książek i płyt przez internet, a przestawienie się na zakupy żywności czy odzieży online zajęło mi najwięcej czasu. A jak było z Wami? Czy są rzeczy, których absolutnie nie kupicie przez internet i dlaczego?

 


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy