Reklama w social media rośnie, e-mail marketing maleje

W ostatnim czasie walczę pisemnie, ale na innym froncie niż blog. Pracuję nad trzecią książką, o nowych trendach w public relations. Powinnam ją skończyć do końca czasu wakacyjnego, zanim zacznie się życie uczelniane. Stąd moja mniejsza aktywność na blogu. Ale wyniki badania AdEx wydały mi się na tyle ciekawe, aby oderwać się od książki i wrzucić notkę. 

Dla tych, którzy trafiają tu po raz pierwszy: badanie AdEx to cykliczne badanie realizowane przez PWC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Pokazuje ono wydatki na reklamę online, także w podziale na różne formaty reklamowe i różne branże. Dzisiaj opublikowano wyniki badania za I kwartał 2016.

W porównaniu z I kwartałem 2015, w I kwartale 2016 mamy wzrost wydatków na reklamę online o 24,9 proc. (i 160 mln złotych). Tym samym jej wartość osiągnęła ponad 800 mln zł. Ciekawa jest sytuacja w poszczególnych formatach – rośnie reklama w mediach społecznościowych, całkiem dobrze ma się mobile marketing, z kolei e-mail marketing wyhamowuje.Poprzedni rok zakończył się wzrostem na poziomie 20 proc. Jest zatem szansa, że ten rok będzie kolejnym dobrym rokiem dla reklamy online.

adex1
Jeśli chodzi o poszczególne formaty, można zauważyć, że:

  • wzrosło znaczenie reklamy graficznej, która zwiększyła swą wartość o 42 proc., a udział o 6 proc. Miała na to duży wpływ reklama w social media, której wartość wzrosła o 136 proc.
  • Pozostałe formaty także zanotowały dwucyfrowe wzrosty
  • E-mail marketing wciąż wyhamowuje i w omawianym okresie zmniejszył swą wartość o 2 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego.
  • Utrzymuje się wysoka dynamika wydatków w urządzeniach mobilnych – wzrost o 89 proc. i pozyskanie 18 proc. tortu reklamowego online.

adex2

Struktura branż reklamujących w internecie nie zmieniła się. Najwięcej wydały: motoryzacja (14 proc. udziału), handel (12 proc.) oraz finanse (10 proc.). Największą dynamikę wzrostu zauważono w FMCG, a dokładniej w chemii gospodarczej oraz napojach i alkoholach.

adex3

O badaniu:

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 14 lipca 2016 r.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy