Raport GetResponse – email marketing na rynku wydawniczym

Jest takie jedno wydawnictwo, które swój email marketing prowadzi perfekcyjnie i bardzo często zdarza mi się ulec pokusie i zamówić jakąś książkę, ze względu na ciekawe dla mnie tytuły i atrakcyjne rabaty. Zastanawiałam się, jak w ogóle działa newsletter na tym rynku jako narzędzie sprzedażowe i na ile jest skuteczne.

Z pomocą przyszedł najnowszy raport GetResponse „Stan email marketingu na rynku wydawniczym”. Jego termin publikacji jest zapewne nieprzypadkowy – w Warszawie trwają Warszawskie Targi Książki – jedna z największych imprez tego typu. Firma przebadała ponad 200 organizacji z sektora książkowego, między innymi: wydawnictwa, agencje literackie, księgarnie internetowe, hurtownie i dystrybutorzy oraz biblioteki. Poziom zaawansowania i skuteczności email marketingu określano w kilku wymiarach: budowa listy odbiorców, przestrzeganie dobrych praktyk email marketingu, częstotliwość wysyłania oraz wybrane elementy newsletterów. Badanie zostało przeprowadzone w okresie 15.02 – 31.03.2014.

Wnioski z raportu:

  • Księgarnie internetowe prezentują najwyższy poziom email marketingu w branży wydawniczej, z kolei agencje literackie w ogóle nie wykorzystują tego narzędzia.
  • Wszystkie typy organizacji (oprócz agencji literackich) wykorzystują stronę internetową do budowania listy mailingowej oraz prowadzą subskrypcję z potwierdzeniem. To jest zdecydowanie najmocniejszy element budowy listy mailingowej. Piętą achillesową tego procesu jest natomiast pozyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych – pamięta o niej niewielki odsetek firm.
  • Z analizy poszczególnych elementów newsletterów wynika, że żadna z organizacji nie wierzy w skuteczność przycisków social media. Korzysta z nich średnio ok. 10% firm. Na szczęście dużo lepiej prezentują się elementy związane z dobrymi praktykami email marketingu oraz przyciski wzywające do działania.
  • Najczęściej wysyłane są newslettery sprzedażowe – promujące nowe oferty wydawnicze oraz oferują atrakcyjne rabaty. Tutaj wyjątkiem będą biblioteki, które za pomocą newsletterów informują o aktualnościach i wydarzeniach specjalnych.
  • E-księgarnie prowadzą najbardziej regularną komunikację. 9% z nich wysyła newslettery nawet 2-3 razy w tygodniu. Pozostałe firmy i organizacje ograniczają się do sporadycznych wiadomości wysyłanych ok. 1-2 razy w miesiącu lub rzadziej.
Raport GetResponse zawiera również rozbudowaną sekcję poradnikową, która pokazuje, jakie powinny być elementy prawidłowo skonstruowanego newslettera organizacji z rynku wydawniczego: wiadomość potwierdzająca zapis, wiadomość powitalna, wiadomości związane z procesem zakupu (od złożenia zamówienia po ocenę odebranego zamówienia), wiadomości budujące zaangażowanie czy wiadomości zapraszające do działań offline).
okladka_publishers

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy