Raport badawczy: IAB Polska – E-konsumenci. Zdrowie

Kolejny raport badawczy IAB Polska z cyklu E-konsumenci został poświęcony procesowi zakupowemu produktów i usług z branży farmaceutycznej. Co ciekawe, to właśnie internet stanowi jedno z głównych źródeł wiedzy na temat leków i medycyny.

IAB Polska od zeszłego roku publikuje cykl raportów badawczych na temat poszczególnych branż i ich związków z e-commerce. Raporty badawcze opierają się na modelu Consumer Decision Journey, stworzonym przez McKinsey&Company. Założeniem organizacji jest przy tym edukacja dotycząca internetu. Na pierwszy ogień poszła branża odzieżowa, jako jeden z najszybciej rozwijających się sektorów.

Raport badawczy e-zdrowie

 

Kolejnym sektorem, który IAB wzięło pod lupę, jest segment zdrowie i medycyna, a dokładniej lekarstwa i artykuły medyczne (usługi, produkty, dieta, zdrowie). Wyniki badania AdEx pokazały, że reklama w tym sektorze rośnie bardzo dynamicznie – 30% rok do roku. Jak wiadomo z innych badań, Polska jest jednym z większych rynków na lekarstwa sprzedawane bez recepty (tzw. OTC, od skrótu Over The Counter), a Polacy może nadmiernie lubują się w „proszkach”. Internet jest tutaj medium, które pozwala uzyskać szersze informacje na temat kupowanych produktów, ale również dowiedzieć się więcej na temat własnych objawów – badacze mówią wręcz o zjawisku określanym mianem „Doktor Google”. Polacy przeglądają również fora internetowe, grupy dyskusyjne i artykuły umieszczone w ogólnotematycznych i specjalistycznych serwisach internetowych.

Raport badawczy e-zdrowie

Jeszcze parę słów o metodologii raportu badawczego. Pomiary przeprowadziły Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku. Ankiety wyemitowali wydawcy internetowi, obejmujący swoim zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+, tj. AdVice, atmedia, Grupa Gazeta.pl, Goldbach Audience, IDMnet, Interia, Onet, pkt.pl oraz GWP. Emisja odbyła się 8-26 kwietnia 2013 roku oraz 6-31 maja 2014 roku.

Najważniejsze wyniki raportu badawczego :

  • Największy odsetek kupujących w sieci wyroby medyczne stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (35%).
  • Wzrosła liczba osób kupujących wyroby medyczne na podstawie informacji znalezionych w internecie – z 25% (2013 rok) na 28% (2014 rok).
  • Wśród wszystkich internautów wzrosła liczba osób kupujących lekarstwa w sieci (z 5% na 8% na przełomie 2013/2014 roku).
  • 67% ogółu społeczeństwa wciąż stanowią osoby, które kupują wyroby medyczne wyłącznie poza internetem.
  • Internet zajmuje drugie miejsce pod względem źródła informacji o lekach i artykułach medycznych (51%) zaraz po rodzinie i znajomych, wyprzedzając tym samym pozostałe media.
  • Internetowe źródła wiedzy to dla badanych przede wszystkim wyszukiwarki (42%), opinie na forach i grupach dyskusyjnych (26%), portale internetowe oraz strony www marek/produktów (23%) oraz specjalistyczne serwisy www (22%).
  • Rodzaje reklam internetowych, z których internauci najczęściej dowiadują się o produktach, to wyskakujące okienka (25%), mailingi (23%) oraz reklamy graficzne na stronach www (19%).

Raport badawczy e-zdrowie

Pobierz raport: Strona raportu

 

Poprzednie raporty badawcze z cyklu E-konsumenci:

Raport badawczy IAB Polska. E-konsumenci – Odzież

 

Za pomoc w opracowaniu materiału dziękuję Paulinie Żmijowskiej.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy