Raport badawczy: IAB Polska – E-handel w polskich MŚP

Z drzew lecą liście, a z biura IAB Polska – kolejne raporty badawcze. Tym razem raport badawczy dotyczący e-commerce – a mianowicie “E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach”.

Badanie IAB było projektem zakrojonym na bardzo dużą skalę. Zaproszono do niego trzy różne podmioty, które posiadają aktualne bazy mailingowe firm z tej branży – Allegro (największą platformę e-commerce w Polsce), Panoramę Firm (największą wyszukiwarkę firm w Polsce) oraz PricePanorama (dostawcę narzędzia analitycznego dla sprzedawców do monitorowania ofert w sklepach internetowych). Firmy te rozsyłały linki do badania do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców. Pomiar zrealizowano w lipcu i sierpniu 2014 roku. Dane zebrał Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR, obecnie w Grupie IQS). Finalna wielkość próby wyniosła 115 wywiadów. Zdecydowaną większość stanowiły tzw. mikroprzedsiębiorstwa (firmy zatrudniające do 9 osób), których udział w próbie wyniósł 89%. Przedsiębiorstwa małe (10 do 49 zatrudnionych) stanowiły 8% próby, zaś średnie (50–249 zatrudnionych) – 3%, co zresztą odzwierciedla strukturę polskich przedsiębiorstw raportowaną przez GUS.

Według raportu badawczego, w Polsce istnieje obecnie kilkanaście tysięcy sklepów internetowych i ciągle powstają kolejne. Internet jest zarazem atrakcyjnym kanałem sprzedaży, jak i medium reklamowym, a w jego obrębie znajduje się kilkanaście milionów potencjalnych klientów. Większość sklepów działa w sieci powyżej dwóch lat. Najczęściej korzystają oni z platform e-commerce (78%) oraz własnego e-sklepu (77%). Pozostałe formy e-sprzedaży były wymieniane znacznie rzadziej: aukcje (33%) czy market-place (11%). Dodatkowo, 43% badanych deklarowało sprzedaż za pomocą kanałów tradycyjnych.

raport badawczy

Najważniejsze wyniki raportu badawczego pokazują, że:

  • Przedsiębiorcy jako główne bariery dla rozwoju działalności wskazują na: koszty prowadzenia działalności (70%), dużą konkurencję (60%), a dopiero w dalszej kolejności dużą sezonowość sprzedaży (29%).
  • Bardzo duża część mikrofirm (78%) korzysta z platform e-commerce, ze względu na niższe koszty prowadzonej działalności, ale również ze względu na możliwość ich wykorzystania do działań marketingowych (54% badanych).
  • Większość badanych (70%) wskazuje, że w najbliższym półroczu poprawi ofertę sklepu. Można z tego wnioskować, że sprzedawcy postrzegają dobrą ofertę jako kluczowy czynnik powodzenia w biznesie.
  • 29% badanych zanotowało większe obroty w minionym półroczu, a po 21% – spadek obrotów lub ich utrzymywanie się na tym samym poziomie.
  • Najczęściej wykorzystywanym kanałem marketingowym są platformy e-commerce (54%), następnie profile w serwisach społecznościowych (47%), pozycjonowanie w wyszukiwarkach (44%), reklama w serwisach społecznościowych (37%) i marketing szeptany (35%).
  • Niewiele podmiotów na rynku e-commerce decyduje się na stosowanie retargetingu, który pozwala ponownie dotrzeć do internauty, będącego nierzadko bardzo blisko zakończenia procesu zakupowego. Wielu właścicieli małych sklepów internetowych nie tylko nie stosuje tej metody reklamowania się, lecz wręcz nie zna sposobu jego działania.
  • Pięć narzędzi, w które przedsiębiorcy zamierzają zainwestować w przyszłości, to pozycjonowanie (49%), profile w serwisach społecznościowych (37%), newsletter (36%), reklama w serwisach społecznościowych (33%) i marketing szeptany (31%).
  • Słabo jest jeszcze z projektowaniem stron pod użytkowników urządzeń mobilnych. Obecnie, zdaniem autorów raportu, “mobile first” to slogan, który nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości.
  • Autorzy raportu przewidują natomiast, że nadmiar informacji w sieci spowoduje, że znani i opiniotwórczy bloggerzy będą mogli liczyć na coraz mocniejsze zainteresowanie ze strony e-sklepów.

raport badawczy

Raport badawczy „E-handel w polskich MŚP” możesz pobrać ze strony IAB Polska.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy