Pomiar efektów działań PR w ciągu najbliższych 10 lat

Nie tylko władze PRL-u tworzyły plany iluśtamletnie – tworzy je także branża pomiaru PR.

Podczas konferencji AMEC (The International Association for Measurement and Evaluation of Communication, Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomiaru i Oceny Komunikacji) kończącej się dzisiaj w Lizbonie powstał plan z zadaniami dla branży pomiaru PR na najbliższe 10 lat. Delegaci dyskutowali i głosowali nad propozycjami stwierdzeń określających, czego w ciągu najbliższych dziesięciu lat najbardziej będzie potrzebować branża public relations. Zostały one zaprezentowane na początku debaty przez przedstawicieli trzech dużych klientów: Andre Manninga z Royal Philips Electronics, Cindy Conner z FedEx i Meenu Handa z Microsoft India. Wszyscy wskazali główne, najbardziej istotne dla nich tematy:

  • mierzenie social media
  • powiązanie pomiaru mediów z rezultatami biznesowymi
  • wprowadzenie pomiaru PR do modelowania marketingowego
  • odpowiedź na pytanie, jak reputacja ma się do kapitału marki (brand equity).

Potem uczestnikom konferencji zostało zaprezentowane 10 propozycji stwierdzeń:

  • Mierzyć jak wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja powoduje zaangażowanie pracowników i wspiera realizację celów biznesowych.
  • Tworzyć i wdrażać najlepsze praktyki i standardy dla zarządzania zmianą kulturową.
  • Pomiar efektów kampanii i programów public relations musi się stać integralną częścią zestawu działań PR.
  • Rozwijać nowy, zorientowany na biznes język, aby powiązać [pomiar PR] z innymi funkcjami najwyższego szczebla zarządzania.
  • Kontynuować wypieranie ekwiwalentu reklamowego i wprowadzanie istotnych miar.
  • Definiować podejścia, które pokazują, jak reputacja organizacji buduje i tworzy wartość.
  • Tworzyć i adaptować globalne standardy pomiaru social media.
  • Określać standardowe podejścia do łączenia PR z market mixem i innymi modelami analitycznymi.
  • Określać standardowe podejścia do określania, jak PR wpływa na kapitał marki.
  • Stworzyć program edukacji klientów, tak aby nalegali oni na mierzenie krótkofalowych i długofalowych efektów działań PR oraz rezultatów biznesowych programów PR.

Delegaci nadali priorytety każdemu ze stwierdzeń i głosowali za ich przyjęciem. Wyniki wyglądają, jak następuje:

  1. Mierzyć, jak wewnętrzna i zewnętrzna komunikacja powoduje zaangażowanie pracowników i wspiera realizację celów biznesowych
    Tak 14% Nie 86%
  2. Tworzyć i wdrażać najlepsze praktyki i standardy dla zarządzania zmianą kulturową
    Tak 12% Nie 88%
  3. Pomiar efektów kampanii i programów public relations musi się stać integralną częścią zestawu działań PR
    Tak 73% Nie 27%
  4. Rozwijać nowy, zorientowany na biznes język, aby powiązać [pomiar PR] z innymi funkcjami najwyższego szczebla zarządzania
    Tak 35% Nie 27%
  5. Kontynuować wypieranie ekwiwalentu reklamowego i wprowadzanie istotnych miar
    Tak 35% Nie 65%
  6. Określać podejścia, które pokazują, jak reputacja organizacji buduje i tworzy wartość
    Tak 51% Nie 49%
  7. Tworzyć i adaptować globalne standardy pomiaru social media
    Tak 83% Nie 17%
  8. Określać standardowe podejścia do łączenia PR z market mixem i innymi modelami analitycznymi
    Tak 36% Nie 64%
  9. Determinować standardowe podejścia do określania, jak PR wpływa na kapitał marki (innymi słowy, jak mierzyć zwrot z inwestycji w PR)
    Tak 28% Nie 72%
  10. Stworzyć program edukacji klientów, tak aby nalegali oni na mierzenie krótkofalowych i długofalowych efektów działań PR oraz rezultatów biznesowych programów PR
    Tak 61% Nie 39%

Jak mogę to skomentować? Martwi mnie to, że w branży sporo jest jeszcze ekwiwalentowych dinozaurów, dla których ważniejszy jest pieniądz, niż dawanie klientom produktu dobrej jakości, opartego na sprawdzonych naukowo metodach i procedurach. Cieszy mnie natomiast to, że branża widzi potrzebę edukowania klientów pod kątem tego, co jest efektem działań PR, a pomiar efektów jest istotnym elementem strategii PR. No i oczywiście potrzebę stosowania wspólnych standardów w pomiarze komunikacji w social media.

Pytanie do polskich specjalistów PR: a Wy jakie macie potrzeby, związane z badaniami w PR?

Źródła:


  • socialmediaclamp

    Bardzo dobre podsumowanie. W wielu wypadkach efektem działań PR ma być jedynie sprzedaż konkretnego produktu, niezależnie od jego jakości. Nieważne są potrzeby Klientów w perspektywie długofalowej. Krótkowzroczność na rynku również wiele kosztuje…

    • Anna Miotk

      zgadza się – zresztą niektórzy autorzy książek o social media też zwracają uwagę, że e-PR ma służyć nie sprzedaży konkretnego produktu, ale budowie zaufania do organizacji czy marki.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy