Kongres Profesjonalistów Public Relations – edycja 2012

… czyli kilka słów podsumowania.

Zbierałam się do tej notki przez tydzień, zawalona dużą liczbą prac po powrocie – Kongres Profesjonalistów Public Relations we Wrocławiu odbył się w dniach 19-20 kwietnia, a ja mam czas napisać o nim dopiero teraz. Tematem przewodnim miało być wykorzystanie nowych technologii w public relations – i faktycznie, większość prezentacji skupiała się na nowych mediach lub nowoczesnych narzędziach dla public relations.

Nie mogło oczywiście zabraknąć Adama Łaszyna z jego wystąpieniem podsumowującym rok w branży public relations jako wprowadzenia do Kongresu. Prezentowano wyniki badań (Kasia Przewuska mówiła o badaniach Modern Life Global Report, Bartek Lewicki o badaniach dotyczących wykorzystania social media przez dziennikarzy – pisałam o nich tu, Andrzeja Garapicha o polskim internecie czy Kuby Antoszewskiego o tym, jak Polacy postrzegają komunikację).

Sporo było także o różnych typach social media i ich wykorzystaniu w public relations. Blogerzy Maciek „Mediafun” Budzich i Tomek „Kominek” Tomczyk mówili o swojej działce – Maciek skupił się na wideoblogach (vlogach), Tomek na relacjach z blogerami. Andrzej Jędrzejczak z Fleishmanna mówił, że poza Facebookiem też jest życie. Z kolei Sebastian Bykowski – że poza social mediami też jeszcze jest życie, a prasa i inne „tradycyjne media” trzymają się mocno.

Mówiono również o tym, jak nowe technologie zmieniły poszczególne obszary działań public relations – komunikację kryzysową (Barbara Sołtysińska z Ciszewski MSL), branding pracowniczy (Maciej Makuszewski z Ernst&Young), healthcare PR (Joanna Pruszyńska-Witkowska i Ewelina Nazarko-Ludwiczak z Headlines Porter Novelli), wprowadzanie produktu na rynek (Sebastian Chachołek z PRC i Marcin Barczyk z Cinnabon Polska), promocję muzyczną (Kasia Korzeniewska i Bartek Staniszewski z Neo Retros), relacje ze społecznościami lokalnymi (Adam Polanowski z Grupy Polanowscy Nieruchomości), CSR (Dorota Jarodzka-Śródka z Archicom Consulting) czy prawo autorskie (mec. Roman Bieda z Kancelarii Radców Prawnych Maruta i Wspólnicy). Profesor Jerzy Olędzki zastanawiał się, jakie dalsze perspektywy rysują się przed public relations i w związku z dewaluacją pojęcia wieszczył zastąpienie sformułowania „public relations” sformułowaniem „komunikacja”. Szymon Sikorski i Marcin Jańczuk przeprowadzili z kolei quiz wśród uczestników Kongresu na znajomość nowych technologii. Pochwalę się, że zajęłam w nim 2. miejsce – w końcu praca w firmie technologicznej zobowiązuje 😉

Ja mówiłam z kolei o dewaluacji pojęcia ROI przez public relations (i przy okazji – także przez komunikację w social media, która jak już pisałam, przejmuje z PR chyba wszystko, co najgorsze). Otóż dwaj naukowcy, Tom Watson i Ansgar Zerfass, przeanalizowali sobie krytycznie literaturę przedmiotową zawierającą sformułowanie ROI i wyszło im, że jest ona używana niezgodnie ze swoim prawdziwym znaczeniem. Co może powodować zarzuty wobec PR takie, jakie Eryk Mistewicz sformułował przy okazji pisania o ROI w social media. Czym więc zastąpić ROI, skoro nie zawsze da się go użyć w public relations? Strategią z mierzalnymi celami, ustalonymi ze wszystkimi uczestnikami procesu – w tym sprzedażą i marketingiem (co często powtarzam na różnych konferencjach). Sebastian Bykowski i Marcin Szczupak prosili o uzupełnienie kwestii dotyczących mierzalnego celu i punktu odniesienia pomiaru (benchmarku) – więc będzie wkrótce osobna notka na ten temat.

Niestety, nie dane mi było zobaczyć wszystkich prezentacji, ale to, co widziałam, pozwala mi wnioskować o zmianach w dobrym kierunku. Po raz pierwszy program Kongresu robił bardzo spójne wrażenie – tematy prezentacji rzeczywiście oscylowały wokół wątku wiodącego. Praktycznie nie zdarzały się odstępstwa. Kolejną pozytywną zmianą było ograniczenie wydarzeń towarzyszących do kolacji i pozwolenie ludziom na swobodne rozmowy przy stolikach. Moim zdaniem, to zmiana na korzyść – poza wiedzą na Kongres przyjeżdża się po to, aby pogadać – ze starymi i nowymi znajomymi.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy