Jill Walker Rettberg Blogowanie [recenzja]

Gdyby książka Jill Walker Rettberg Blogowanie była znana dziennikarzom-panelistom dyskutującym o blogach na Blog Forum Gdańsk 2015, pewnie panel nie skończyłby się tak burzliwie. Dziennikarze wyrazili kilka nietrafnych sądów, publiczność się dość mocno zirytowała, wywiązała się gwałtowna dyskusja, na sali, ale również na Twitterze. A wystarczyłoby dobrze rozumieć rozgraniczenie między tradycyjnymi mediami a blogosferą, aby nie popełnić błędu.  

Książka Jill Walker Rettberg “Blogowanie” została wydana przez PWN w serii “Socjologia mediów” w 2011 roku (trafiłam na tę książkę dopiero teraz dzięki wypożyczalni Ibuk). To niewielkie objętościowo książki prezentujące zjawiska zachodzące we współczesnych mediach, wydane w ciągu kilku ostatnich lat. Autorami są naukowcy z różnych krajów. “Blogowanie” napisała Jill Walker Rettberg, badaczka z Norwegii. Jej książka ma niecałe 200 stron. Autorka podzieliła ją na kilka rozdziałów, które poświęcone są różnym aspektom blogowania. Jill Walker Retberg wychodzi od prób definicji (i przyznaje, jak trudno taką definicję jest stworzyć), ewolucji słowa mówionego i pisanego, która dała podstawy blogowaniu, pokazuje blogowanie jako zjawisko społeczne, rozgranicza media i blogi, a w końcu rozpatruje blogi na tle gatunków literackich, blogowanie w ramach komunikacji firm aby zakończyć rozważaniami na temat przyszłości.

 Jill Walker Rettberg Blogowanie

 

Kilka spostrzeżeń z książki Jill Walker Rettberg “Blogowanie”, które sobie wynotowałam:

  • Blogowanie jest zjawiskiem społecznym – blogerzy zachęcają czytelników do zamieszczania komentarzy, linkują do innych blogów o podobnej tematyce, co umożliwia swobodny przepływ czytelników.
  • Blog ma charakter konwersacyjny – czytelnicy mogą komentować tekst. Blogerzy często reagują też na zapotrzebowanie zgłaszane ze strony czytelników, tworząc kolejne teksty.  
  • Blogerzy skupiają wokół siebie wąskie kręgi czytelników. Blog nie jest medium pozwalające na budowanie dużych zasięgów, a na docieranie do małych, wąsko sprofilowanych grup.
  • Choć bloger dostaje narzędzie do tworzenia własnego “ja” w społeczeństwie, nie prezentuje się czytelnikom 1:1, ale dokonuje wyboru, jakie aspekty swojego “ja” pokaże na blogu (“zasłona ekranu”).
  • Bloger to nie dziennikarz i nie pretenduje do tej roli. To szczególnie warto, aby zapamiętali nieszczęśni paneliści. Z drugiej strony, pojawienie się blogów zmieniło dziennikarstwo. Blogerzy uzupełniają luki w mediach głównego nurtu. Zajmują się tematami pomijanymi przez dziennikarzy, komentują lub pogłębiają tematy podejmowane przez tradycyjne media.
  • Różne są metody budowania zaufania przez blogerów i media – ci pierwsi bazują na swojej osobistej szczerości. Dziennikarze korzystają z reputacji tytułów, w których pracują.

Dla przedstawicieli “branżuni” książka Jill Walker Rettberg “Blogowanie” może się wydawać nazbyt oczywista. Charakterystyka platform, na których można zakładać blogi, jest bardzo okrojona, a biorąc pod uwagę zmianę funkcjonalności platform, nieaktualna. To, co autorka pisze o blogach i blogosferze, też jest blogerom branżowym znane z obserwacji i z doświadczenia. Dla nich ta publikacja może być wręcz oczywista, a filozoficzne wywody na temat zakorzenienia blogosfery w tradycji ustnej i pisemnej wypowiedzi mogą się wydać wręcz nużące czy doklejone na siłę.

Książka  Jill Walker Rettberg “Blogowanie” przyda się natomiast tym, którzy potrzebują wiarygodnego źródła naukowego weryfikującego potoczną wiedzę na temat blogowania. Książka wydana przez uznane wydawnictwo ma jednak inną rangę niż wypowiedź blogera umieszczona w internetowym portalu czy blogu. Dlatego przyda się naukowcom wypowiadającym się na temat blogosfery i badaczom zgłębiającym ten temat.

Autorka zaznacza jednak, że aby dobrze zrozumieć fenomen blogowania, trzeba samemu przynajmniej przez jakiś czas prowadzić bloga i czytać inne blogi. Jill Walker Rettberg pisze również, aby nie wartościować samego tworzenia blogów: “Blogu, podobnie jak noża lub wszelkiego innego narzędzia, można używać w dobrym albo w złym celu”.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy