Iwona Lupa – Media społecznościowe w marketingu

Iwona Lupa, autorka książki  “Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu” skontaktowała się ze mną osobiście i zapytała, czy może mi przesłać książkę do recenzji. Zgodziłam się – wiem, że informacje o nowych książkach przydają się również Wam, chociażby pod kątem prac naukowych. 

Egzemplarz książki dotarł do mnie dość szybko. Już po pobieżnym przejrzeniu jej zorientowałam się, że mam do czynienia z wydawnictwem naukowym. Książkę “Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki przedsiębiorstw” opublikowało w tym roku Wydawnictwo Naukowego Sophia. Jej autorka, Iwona Lupa jest związana naukowo z Katedrą Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Tam przygotowuje obecnie rozprawę doktorską.

Autorka rozpoczyna od definicji pojęcia mediów społecznościowych, a także od prezentacji kontekstu – wykorzystania mediów społecznościowych w różnych obszarach zarządzania. Definiuje również Firmę 2.0 – przedsiębiorstwo działające w ramach gospodarki cyfrowej, jak to określił Andrew McAffee. Dalsza część książki dotyczy e-marketingu, a dokładniej takich jego obszarów, jak: content marketing, reklama w mediach społecznościowych (wraz z obszernym fragmentem na temat mierzenia efektywności działań reklamowych i promocyjnych), performance marketing, promocja sprzedaży i public relations oraz marketing szeptany. W tym ostatnim rozdziale można znaleźć na przykład dokładne rozróżnienia między adwokatem i ambasadorem marki a liderem opinii. Znajdują się tam też informacje o tym, jak wyglądają programy współpracy z przedstawicielami każdej z tych grup.

Iwona Lupa media społecznościowe

Iwona Lupa w książce Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu” pokazuje media społecznościowe jako narzędzie zarządzania relacjami z klientem. Autorka omawia tutaj różne modele obsługi klienta w mediach społecznościowych. Przedstawia też czynniki wpływające na jakość obsługi w mediach społecznościowych czy mechanizmy powstawania sytuacji kryzysowych. Iwona Lupa prezentuje media społecznościowe także jako źródło wartościowej wiedzy na temat przedsiębiorstwa i jego otoczenia oraz jego klientów. Ostatnia część książki poświęcona jest zastosowaniu mediów społecznościowych w employer brandingu oraz motywowaniu i angażowaniu pracowników.

Podoba mi się czytelny układ książki i zastosowanie pogrubień do wyróżnienia ważniejszych elementów tekstu – na przykład definicji. Iwona Lupa dba też o konsekwentne stosowanie przyjętych przez siebie określeń. Tekst został zilustrowany przez przejrzyste schematy i wykresy. Autorka cytuje również wyniki badań potwierdzających jej tezy i posługuje się przykładami z praktyki marek. To, co bym w tej książce  zmieniła, to inaczej uporządkowałabym materiał. Podzieliłabym rozdziały raczej pod kątem konkretnych obszarów zarządzania (sprzedaż i obsługa klienta, promocja, zarządzanie zasobami ludzkimi, itd.).

Książka “Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu” to pozycja zamierzona jako książka naukowa, dlatego, poleciłabym ją więc studentom i pracownikom naukowym specjalizującym się w tematyce mediów oraz marketingu. Chociaż nie ma ona charakteru poradnika, jak prowadzić działania w mediach społecznościowych, znajduje się w niej mnóstwo uwag i wskazówek praktycznych. Dlatego mogą sięgnąć po nią również osoby zajmujące się mediami społecznościowymi. Książka z pewnością pomoże im w usystematyzowaniu wiedzy na temat wykorzystaniu social media w praktyce firm. 


Za książkę Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu” dziękuję Autorce.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy