Cyberresearch 4.0 – garść obserwacji

Konferencja PTBRiO poświęcona badaniom online, czwarta z kolei odbyła się już miesiąc temu (10-11 kwietnia), a ja dopiero teraz znalazłam chwilę, aby Wam o niej opowiedzieć. Niektórych z Was zresztą na niej spotkałam, więc nie będzie to dla Was nic nowego. Ale części z Was możliwe, że to się przyda – ja już widzę, że po niektóre tematy sięgam prowadząc szkolenia czy zajęcia ze studentami. Do rzeczy zatem.

Tematyka tegorocznej konferencji Cyberresearch była dość różnorodna, więc sporo wysiłku wymagało od organizatorów, aby poukładać ją w bloki i pogrupować prezentacje zbliżone tematycznie do siebie. Wydaje mi się,  że to się udało. Nie będę może opisywać wszystkiego, a tematy, które najbardziej przykuły moją uwagę były to:

  • Ciekawa prezentacja otwierająca Radosława Brzuzki z Dentsu Aegis pokazująca przegląd najnowszych cyfrowych trendów, mających wpływ na komunikację marketingową i na badania.
  • Kompania Piwowarska, firma, która nie stroni od wdrażania nowych pomysłów w swoich projektach badawczych (w zeszłym roku mówili o tym, jak stosować grywalizację w badaniach fokusowych), tym razem pokazała, jak można przeprowadzić angażujące badanie online w formie quizu. Konsument bawi się, wypełniając ankietę, a na koniec otrzymuje swój „portret”. Mówili o tym Anna Gorączka i Michał Protasiuk z Kompanii Piwowarskiej.
  • Grzegorz Wierchowiec z Lowe Media opowiadał o języku internetu i o memach. Reklama zyskująca status mema to podobno spełnienie marzeń marketingowca. Sama zaobserwowałam to w przypadku Wonga.com, z której nazwa (oraz hasła z reklam) zaczęły funkcjonować jako oderwane od pierwotnego znaczenia powiedzonka młodych ludzi.
  • Jakub Sudomir i Krzysztof Waligórski z Interactive Solutions opowiadali o starszych użytkownikach internetu, takich w wieku 75 lat i więcej. Sieć to dla seniorów miejsce, gdzie mogą szybko znajdować potrzebne informacje, ale też wyzwanie, którego podjęcie przynosi im satysfakcję, traktują go jako swoistą gimnastykę dla mózgu.
  • Z prezentacji Sebastiana Januszko i Adama Ćwiklińskiego z Mobile Cross Media wyniosłam garść pożytecznych informacji o tym, jakimi sposobami można prowadzić badania użytkowników urządzeń mobilnych oraz frazę „pokolenie pochylonych ludzi”: nasi rodzice odchylali się do tyłu, oglądając telewizję na kanapie, my pochylamy się nad smartfonami.
  • Mateusz Górecki z 4fun Media opowiadał, jak „tradycyjna” telewizja może wykorzystać z pożytkiem dla siebie zjawisko multiscreeningu i tak konstruować swoją ofertę oraz kanały komunikacji, aby internet był jeszcze jednym polem angażowania widza. 
  • Prezentacja, na którą już zdążyłam się powołać w korespondencji ze studentami, to prezentacja Anny Kęsickiej z SPWPS i Marty Biercy z CPC na temat rozumienia prywatności przez młodych użytkowników portali społecznościowych. Okazuje się, że młodzi ludzie tam, gdzie treść zostaje na dłużej (Facebook, Instagram) starannie konstruują swój wizerunek. Natomiast tam, gdzie wiedzą, że ona szybko zniknie (Snapchat), pozwalają sobie na większe wygłupy.
  • Ewa Goraś i Jan Grodecki z Interactive Solutions opowiedzieli natomiast o „wyrodnych” matkach w sieci. Tych, które nie zgadzają się z oficjalnym wizerunkiem macierzyństwa lansowanym przez media i presją otoczenia. Gdzieś muszą dać wyraz swojej frustracji. Robią to w sieci, rozmawiając z innymi, podobnymi im kobietami.
  • Małgorzata Wyczańska z CitiHandlowego opowiedziała o sekretnych zaułkach internetu. Kiedy ostatnio zapytałam jednego z informatyków (pardon! programistów) o tym, jak można ukryć swoją tożsamość, aby właściciel strony nie dowiedział się, jak na nią wchodzę, wiedziałam, czym jest TOR, o którym zaczął mi opowiadać. Właśnie dzięki tej prezentacji.
  • O tym, że social media można uwzględnić w procesie modelowania marketingu mix, jak to zrobić i jakie ciekawe informacje można z tego wyciągnąć, mówiła Katarzyna Mączkowska z Quest Starcom Media Group.
  • Marcin Grabowski z AMS pokazał, że w dobie social mediów można nadal tworzyć ciekawe (i angażujące odbiorców!) kampanie reklamowe out-of-home.
  • Przedstawiciele Tesco (Karolina Komorowska, Krzysztof Sadowski) i MRevolution (Małgorzata Majka) opowiedzieli o własnym panelu badawczym Tesco (tutaj zahaczamy o crowdsourcing) i zaprezentowali kilka pomysłów na to, jak uczynić badanie atrakcyjnym dla panelisty. 
  • Z kolei Edyta Czarnota i Barbara Krug z Zymetrii pokazały, jak niektóre pomysły z metodyki agile stosowanej w IT, można przenieść do prowadzenia badań. Ma być elastyczniej, szybciej i taniej – pytanie, czy branża badawcza jest na to gotowa?

I wyszło na to, że opisałam chyba 3/4 prezentacji… Więc samo to świadczy o ilości wiedzy, którą wyniosłam. Poza merytoryką, organizacja wydarzenia ułatwia również rozmowy i poznawanie nowych osób, i to jest jak dla mnie duży plus: taki sposób ustawienia przerw, aby było też miejsce na interakcję między uczestnikami (nie każdy organizator konferencji potrafi na to wpaść); do tego wieczorna impreza, tym razem w Barze Studio w PKiN. Tak więc wyszłam z konferencji pełna nowej wiedzy, inspiracji i zapału. Mam nadzieję, że niektóre tematy uda mi się tutaj rozszerzyć. Stay tuned.

cyberresearch


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityka Ciasteczek. OK, rozumiem.

Partnerzy