10 pytań dotyczących mierzenia komunikacji w social media

Zdaniem Lee Oddena trzeba je zadać już na etapie planowania działań w social media.

  • Jakie cele masz nadzieję osiągnąć dzięki komunikacji w social media? Jak wygląda dla ciebie sukces na krótszą i na dłuższą metę w różnych obszarach działania organizacji? (Sukces obsługi klienta różni się od sukcesu marketingowego czy public relations)
  • Czy internet i social media są zsynchronizowane? Jak obecne statystyki ruchu na stronach www i inne raporty dotyczące działań w sieci łączą się z analizą marketingu w social media?
  • Jakie miary sukcesu (KPI i rezultaty biznesowe) będą stosowane? Jak określasz wartość zwrotu z inwestycji?
  • Czy istnieje strategiczny plan koordynowania i mierzenia działań w social media w całej organizacji? Czy te efekty będą występować synergicznie?
  • Jakie są bieżące miary? Czy stosujecie narzędzia do monitorowania i analizy social media. Czy różne działy biznesowe używają różnych narzędzi pomiaru? Czy są w firmie osoby odpowiedzialne za analizę, aby gromadzenie danych i raportowanie miały sens?
  • Gdzie zacząć? Czy istnieje konkretna jednostka, departament lub produkt, który może posłużyć jako przypadek testowy?
  • Jak wygląda obecny zestaw narzędzi social media? Oceń obecne działania w social media: jak długo firma jest aktywna w narzędziach social media i jakich? Określ swoje miary porównawcze (wyjściowe, jeśli firma dopiero planuje zacząć działać w social media – AM) dla odpowiednich kanałów.
  • Czy dla promocji treści używany jest panel i narzędzie do zarządzania marketingiem w social media?
  • Patrząc do przodu, ile zabierze przejście z fragmentarycznych działań do czegoś bardziej skoordynowanego? Których „serc i umysłów” potrzebujesz, aby to się wydarzyło?
  • Czy w organizacji istnieje wewnętrzna rada grupa ds. social media, odpowiadająca za ocenę strategii social media? Jak jej rola wpływa na określanie celów i bieżące raportowanie ze zrealizowanych działań?

Rzecz jasna, każda firma, oddział, produkt/usługa i ich klienci, są jedyne w swoim rodzaju, pisze Lee Odden. Pytania odnoszą się zatem w dość ogólny sposób do gotowości organizacji do wejścia w social media. W każdym razie najważniejsze jest planowanie, a później – koordynowanie działań – im firmy wiedzą więcej na ten temat (i oczywiście, stosują to), tym lepiej będą radzić sobie w social media.

Pod czym obiema rękami podpisuje się autorka bloga.